Computer EastFront (Fraktfri)

420:-


  • Modell: 3405CEF
  • 2 st i lager


Computer EastFront är en dataversion EastFront. I grunden är det samma spel men CEF är något förenklat, vilket är en fördel för den som vill spela EastFront utan at kunna reglerna. Det går inte att spela fel eftersom datorn förhindrar allt som inte är tillåtet. CEF är ett idealiskt nybörjarspel som gör att även ovana spelare enkelt lär sig reglerna, inte via läsning, utan genom att spela. Datorn guidar spelarna igenom varje drag vilket gör att de helt kan koncentrera sig på spelet medan datorn sköter ”bokföringen” d v s, kastar tärningar i strider, fastställer väder, håller koll på underhållslinjer, uppbyggnad osv.

 

EastFront är ett av Columbia Games svåraste men, enligt många, också deras bästa spel. Trots att Computer EastFront innehåller nästan allt från EastFront, endast två frivilliga regler saknas, är det enkelt, lättspelat, extremt spännande och dessutom lärorikt eftersom att spelarna även lär sig mycket om de andra Columbia-spelen eftersom de i många avseenden bygger på samma grundprinciper.

 

CEF går att spela ”online” d v s spelarna alternerar drag, hemma t ex. Eller så kan det spelas via mail, med vänner och bekanta eller mot spelare i hela världen. En fördel med detta spelsätt är att dragen görs när det passar, d v s det är inte nödvändigt att motspelaren siter vid sin dator. Han eller hon kan vara på semester, köra bil, eller äta middag. Dessutom får spelarna ”obegränsad” betänketid vilket inte fungerar vid vanligt spelande. Det går också att ha flera matcher igång samtidigt.

 

Computer EastFront innehåller ingen ”artificiell intelligens”. Det går alltså inte att spela ”mot datorn”. Däremot så fungerar det bra för solospel och övning, t ex för att slippa lära sig hur det fungerar i skarpt läge.

 

CEF är ursprungligen gjort för Windows 95/98, men fungerar även nu med nästan alla versioner av Windows från Windows95 till Windows 8 - 32 eller 64 bitar. Dock inte 16 bitar.

 

EastFront handlar om kriget i Sovjetunionen i juni 1941- 45. Spelet börjar i juni 1941 med en gigantisk tysk truppansamling längs hela gränsen till Sovjetunionen. En del av de sovjetiska trupperna i frontlinjen, kommer att förintas när operation Barbarossa startar, och de tyska pansarkolonnerna kör över och igenom dem. Ett drag motsvarar två veckor och under bra väderförhållanden rör sig pjäserna snabbt på spelplanen, infanteri två steg och mekaniserade/pansar tre steg. Båda sidornas pjäser kan, under vissa omständigheter (blitz), flyttas och strida två gånger i ett drag. Vid snö sjunker pjäsernas hastighet, och vid lera sker all förflyttning, utom järnvägstransport, med krypfart.

 

Pjäser får bara flyttas om de står under befäl av ett aktiverat högkvarter, som förlorar ett styrkesteg när draget är slut. Det innebär att båda sidorna måste lägga mycket resurser på att hålla högkvarteren på en viss nivå för att alls kunna flytta sina pjäser. När spelet börjar har Tyskland, t ex, 54 resurspoäng. Ett steg till högkvarter kostar 10 poäng och till infanteri 4 poäng. Om Tyskland använt alla sina fem högkvarter under en månad (två drag), och väljer att bygga upp dem igen, räcker resurspoängen endast till de fem högkvarteren och ett steg till en infanteripjäs, vilket i praktiken betyder att Tyskland inte kan ersätta sina förluster i det draget.

 

Både försvar och anfall måste planeras noga, svåra överväganden måste göras hela tiden och spelarna ställs inför samma möjligheter och problem som de verkliga befälhavarna. Bra nybörjarspel. Svårighetsgrad 4 på en 10-gradig skala. Goda kunskaper i engelska krävs eftersom reglerna inte är översatta till svenska och språket i spelet är engelska. Innehåller; 1 CD-skiva och amerikanska regler. Porto ingår i priset.